TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

the way you look tonite!

.


Dulu-dulu...

Waktu aku kecik-kecik, aku ingat lagi aku mmg selalu ada kawan yang baik and rapat ngan aku. But tiap kali time tukar sekolah ke, samada dia tukar sekolah atau aku tukar sekolah, aku memang akan rasa kehilangan kawan rapat aku. Aku notis menda ni waktu aku form 4, so aku decide untuk elakkan aku dari berkawan rapat dengan seseorang samada lelaki ke atau pompuan. Simple! sebabnya aku tak nak rasa kehilangan sorang kawan yang baik n rapat dengan aku. Pada aku kawan baik tak sama dengan 'girlfriend' or sebagainya, kawan is kawan even how close you are. Cuma sampai sekarang aku still tak paham kenapa dalam budaya kita ada yang cakap 'lelaki dengan pompuan tak leh jadi kawan rapat'.

Kadang-kadang tu, aku pon tak paham juga napa la aku leh rasa camtu. Mebbe aku ni susah nak berborak dgn sangat ramah mesra dengan semua orang kot, so bila aku dah jumpa org yg aku leh cakap apa aja, so aku akan close dengan dia, dia akan jadi kawan baik aku dalam apa juga keadaan. Tapi itu apa yang aku pikir je la.

Mebbe, ada orang akan cakap;

"napa kau tak kawan dengan orang lain? napa kau nak juga kawan dengan dia ni?"

atau,

"alaaa...kau je yang rasa camtu, sebenarnya tidak pon..."

Dan, kadang-kadang juga kita tak ditakdirkan untuk terus mempunyai kawan yang kita anggap kawan baik atas sebab-sebab tertentu. We have to 'redho' la dengan semua tu.

Ala....kalau kurang kawan rapat pon tapi kawan baik ramai, no hal jugak kan? At least gi mana mana pon still terserempak dengan kawan. Pegi stadium kelana jaya untuk tengok COBRA 10's pon leh juga terserempak dengan kawan, dah la tu dia plak jadi coach one of the team yang join tournament tu. Gi jalan-jalan kat TESCO Melaka pon leh jugaaaa terserempak dengan kawan. Kadang-kadang bila dok pikir-pikir, kecik je tuhan buat dunia ni cuma kita je rasa dunia ni besar sangat.

Aku pon tatau la napa aku tulis semua ni. Cuma yang pasti rite now aku rasa agak tak best sbb takde kawan nak ajak klua. Last week ada 2-3 orang kawan rapat tumpang kat bilik aku, tiap tiap malam bawak dorang klua makan, gi jenjalan kat uptown, starhill sampai jam 12. Sambil jalan, then singgah minum, then balik tido. Rutin!

Juz nak pesan kat diri sendiri je, kalau kalau terlupa. Mana la tahu, time terlupa tu aku terbaca balik apa yang aku tulis nih, at least aku akan ingat.

Orang cakap; berkawan bia le seribu, berkasih bia le satu.

Dalam Islam pon ada gak bitau; tidak sempurna iman seseorang itu jika dia tidak mengasihi sedaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri. Means, tak salah kalau kita menyayangi sahabat kita.

Apa yang aku pikir - 'layan semua orang seselesa yang mungkin sebagaimana aku harap orang lain akan layan aku seselesa itu juga, juz make them happy'.

Yang aku baca dalam majalah Ujang dulu-dulu; true friend brings out the best to each other.

The most important thing is, belajar menerima kekurangan orang lain dan belajar juga menghormati kelebihan orang lain. Kadang-kadang benda yang kita rasa satu kelemahan pada diri kita sebenarnya adalah kekuatan yang tidak kita sedari.

In short, dalam apa jua perhubungan, percintaan, rumah tangga, persahabatan, rakan sekerja, ketua-kuli, semuanya perlukan give n take. Jangan biarkan emosi mengawal diri kita, patutnya kita yang mengawal dan memandu arah emosi kita. Cakap memang senang tapi nak membuatnya susah. Tapi, insya allah setakat ni rasanya mampu lagi nak kawal emosi yang melampau-lampau tu. Juz lapangkan dada n fikiran, tengok tengok unsur yang positif tanpa prasangka buruk. Tu je kot.


3 comments:

Anonymous said...

ape bezanya kawan rapat n kawan baik..su ada sorg kwn baik msa skolah rndah ..bg su kwn baik akan su ingat smpai bila2..bila skolah mnengah dh berpisah..tp su cuba contact dia tp dia mcm biasa jer..mgkin dia lupa kenangan msa kami dulu..sedihnya..su jer yg ingat kat dia..:)..kt university ada sorg lagi kwn baik..teramat baik..org serawak ..smpai skrg su cntact lg..dia ada kat putrajya..insyaallah yg ni akn berkekalan..kwn antara lelaki n premuan?? blh ker..mungkin..asalkn ada keikhlasan..(suzie)

Day Dreamer said...
This comment has been removed by the author.
Day Dreamer said...

hi ano (suzie),

i'll pray for you and hopefully your relationship/friendship with Sarawakian friend tu will kekal sampai bila bila.

kan orang cakap, hidup kita ni adalah perjalanan. perjalanan yang menemukan kita dengan berbagai-bagai menda n kejadian. kalau jumpa kawan yang baik, juz try to be the best to him/her. tak rugi kan?

treat him/her as well as u wish the other person will treat u nicely.

that's the nature of life!

'morning doesnt mean getting up and working, working and working...
it rather means ALLAH loves you so much to let you live and see another day....another part of our life....'