TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

bila hati sudah mula bersuara...

bibir tidak perlu mengucapkan kata-kata....



"...sesungguhnya di dalam kehidupan ini hanya ada tiga saat sahaja, saat yang pertama ialah saat yang telah lepas (berlalu), di mana manusia tidak akan mendapatkannya kembali. Manakala saat yang kedua ialah masa yang sedang kita lalui di mana
kita berpeluang untuk melakukan
yang terbaik untuk diri kita.
Dan saat yang ketiga ialah saat yang akan datang,

iaitu masa hadapan yang mana kita sendiri tidak pasti
samada kita akan
dapat sampai kepada waktu itu ataupun tidak.
Hakikatnya, di dunia ini manusia cuma
mempunyai satu saat sahaja."

- Abu Dzar Al-Ghiffari -

Dalam hidup ini kita diberi peluang untuk melakukan pilihan. Kehidupan yang kita lalui ini memberikan kita pelbagai pilihan, hitam atau putih, baik atau buruk, susah atau senang dan berbagai bagai lagi. Maka, dalam mengharungi kehidupan ini kita telah bertemu dengan pelbagai peluang, terlalu banyak sangat peluang yang baik yang tersedia tetapi kita takkan dapat merebut atau memiliki kesemuanya dalam satu masa. Oleh itu, kita kenalah pilih yang terbaik untuk kita.

Pilihlah untuk tersenyum, bukan untuk bermasam muka;
Pilihlah untuk berdoa, bukan mengumpat;

Pilihlah untuk bersahabat, bukan bermusuhan;
Pilihlah untuk membina, bukannya memusnahkan;

Pilihlah untuk memberkan kasih sayang, bukan kebencian;

Pilihlah untuk memberi, bukan merampas;
Pilihlah untukbergembira, bukan berduka;
Pilihlah untuk menjadi yang terbaik dan bukannya yang terburuk.


We are responsible for what we choose to think and to do. Cuba tanya diri kita, siapakah orang yang paling utama dalam mencapai impian hidup kita?

KITA! Sudah pasti orang itu ialah diri kita sendiri, oleh itu buatlah yang terbaik untuk setiap hari yang kita miliki, yang kita termampu. Macam yang kita tahu, hanya kita aje yang mampu mengubah diri kita, jikalau kita tak nak berusaha untuk kebaikan diri kita, orang lain tak boleh atau tak mampu nak berbuat apa apa.

'nobody does it better, nobody is perfect'

Actually, kita sebenarnya tidak sedar tentang pilihan dan peluang yang wujud itu. Kadang-kadang bila sesuatu yang buruk menimpa, kita anggap dia sebagai titik hitam yang meronai sejarah hidup kita. Kita tak pernah sedar apakah yang tersirat disebalik semua itu. Lalu, tanpa berfikir panjang, kita anggap semua tu sebagai penghalang kepada jalan kita untuk mengharungi dan mencapai kehidupan yang lebih cemerlang. Tapi inilah hakikat, inilah yang berlaku tanpa kita sedari samada kat korang, aku ataupun orang-orang lain. So, kita akan terus gagal untuk mencari apa benda yang sepatutnya tetapi sebaliknya bertemu apa yang tidak sepatutnya kita temui. Kita sudah tidak nampak peluang-peluang yang terbaik yang diberikan oleh kehidupan ini. Mungkin kita akan mula memilih yang hitam berbanding yang putih atau sebaliknya.

Tapi, inilah realiti kehidupan, banyak pilihan dan peluang yang terbaik yang tersedia tapi sebenarnya banyak juga cabaran yang menanti dalam usaha kita untuk menggapai dan memiliki pilihan yang terbaik itu. Ramai yang gagal kerana tidak memiliki kesabaran yang cukup, ramai juga yang 'kelabu mata' dengan peluang peluang yang ditemui tanpa memikirkan apakah warnanya.

Pada aku, aku akan cuba memilih sesuatu yang baik untuk aku dan juga kawan kawan aku. Kadang kadang aku juga tersilap membuat pilihan dan adakalanya juga mereka tersilap mengambil peluang, so pastinya ada yang terluka dan jauh hati. So, sekali lagi peluang untuk memilih itu wujud, pilihlah untuk bertolak ansur, pilihlah untuk memberi kemaafan, pilihlah untuk tidak 'mengambil hati' . Setiap sesuatu yang tejadi dalam hidup kita ini ada hikmah yang tersembunyi yang perlu kita renungi, fikirkan dan fahami.

Meminjam kata-kata Umar Al-Khattab; " Tidak akan kamu berperasaan gundah walau sekali jika kamu tahu apa yang dicari. "

Aku, korang dan orang lain; kita tak perfect. Kita selalu melakukan kesilapan tanpa kita sedari hinggakan kadang-kadang ianya mewujudkan perselisihan faham yang berpanjangan, dendam dan berbagai-bagai lagi.

Teringat kepada 'perkataan-perkataan' indah yang pernah aku temui dalam pembacaan suatu ketika dulu, begini;

'Aku sedar aku tidak akan dapat melangkah dengan baik dalam kehidupan ini seandainya aku tidak dapat melupakan kegagalan, rasa kecewa dan sakit hati. Kemaafan terlalu berat untuk ku berikan kepada orang yang telah melukai hatiku. Tetapi aku tahu dengan memberi kemaafan sahajalah aku dapat mengubati hati yang telah terluka. Kemaafan yang diberi secara ikhlas umpama pisau bedah yang boleh membuang segala parut luka emosi dan hadiah yang terbaik untuk ‘musuh’ ialah kemaafan. Mungkin ada benarnya.'

... Mungkin ada benarnya, tetapi bercakap lebih mudah dari melaksanakannya. Tapi bagus juga kalau kita mencuba, kalau tidak mencuba kita takkan tahu keputusannya.

Semuanya ada dihadapan kita, cuma kita je yang perlu pandai untuk membuat pilihan.

No comments: