TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

impian


Apa yang korang paham tentang 'impian'?


Apa yang korang tahu tentang 'mempunyai impian' dan 'mengejar impian'?


Angan-angan Mat Jenin? Sebenarnya apa yang Mat Jenin dok angan angankan tu tak salah pon, sumtin yg realistik, kan? Just lakukan dengan ilmu, usaha dan matlamat secara teratur. Pasti berjaya, ye tak?


Aku percaya Mat Jenin sorang yang realistik dalam hidup dia. Dan dia sebenarnya memasang impian untuk meningkat maju, mengumpul harta untuk kesenangan keluarga dia. Korang percaya tak?


Bila dah besar-besar macam sekarang ni, korang pernah tak dok rileks rileks dan ingatkan kembali apa impian korang waktu kecik kecik dulu?


Indah kan, waktu zaman bebudak dulu, banyak impian kita yg hebat hebat. Mungkin ada sesetangahnya yg berjaya di capai atau ada yg tak tercapai langsung.


Then bila dah melalui zaman dewasa ni, ada sesetgh kita mula lupa macam mana nak memasang impian bukan nak kata takde, ramai yang ada, dan ramai pula yang TAKUT nak memasang impian.


Sebabnya cuma satu, kita takut untuk memasang impian sebab kita takut ianya tak tercapai atau tak dapat digapai. Means takut GAGAL!


DREAM BIG!

There are no limits to how GOOD you can become or

how HIGH you can RISE except

the LIMIT you put on yourself.


Aku pon kadang kadang macam tu juga, tapi bila sesekali tanya budak budak kecik zaman sekarang ni apa cita cita dorang, ada yang jawab nak jadi ULTRAMAN la, nak jadi itu la, ini la…macam macam dan memang HEBAT la, sapa nak kata tak hebat kalau boleh jadi ultraman , ye tak?


Tapi untuk mencapai dan menggapai sesuatu impian tu memang la takde jalan yg mudah unless mmg dah nasib korang sangat sangat baik. Dalam usaha nak gapai sesuatu impian tu, kena la belajar, tetapkan matlamat tentang impian bagaimana nak dicapai, bertindak menepati matlamat yang kita gariskan tu, put more effort dalam setiap tindakan, kalau perlu jalinkan kerjasama dengan org lain, then do it!. Nampak mudah kan?


Tapi untuk mereka mereka yang positif dan energetic, benda tu semua takde la susah sangat. Apa yang penting dalam nak nak mencapai dan menggapai sesuatu kejayaan dan impian kita tu, satunya jangan terlalu banyak memberikan ALASAN, kalau kita banyak beralasan takde sapa pon yang boleh tolong, tapi kalau kita ada kawan yang mampu n kita ceritakan MASALAH kita dalam nak menggapai impian kita tu, mebbe dia boleh tolong. Dia mungkin ada solution ke atas masalah kita.


NAK atau TAK NAK! Itu satu lagi elemen yang penting, kalau kita dah memang TAK NAK, peluang untuk berjaya , untuk dapat sesuatu yang kita teringin sangat dah ada kat depan mata pon kita tetap tak nak, kan? That means bila tak nak ni ianya tunjukkan apa? Ianya tunjukkan kita ni takde keghairahan dalam kehidupan, kita tak de impian. Hilang keghairahan untuk berimpian macam masa kita budak budak dulu.


Orang yang NAK, normally dia sentiasa berani, sentiasa banyak akal dalam nak menggapai sesuatu. Dia mempunyai keghairahan dalam meneruskan kelangsungan hidup dia. Dia tak segan silu, tak malu nak belajar dan bertanya. Dia sentiasa ingin mencuba menggapai impian untuk diri dan org tersayang. Dia sentiasa yakin dan tabah.


So, pikir-pikirkn la, mebbe apa yg aku tuliskn ni ada kekurangannya.



No comments: