TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

indahnya kehidupan








"HIDUP IBARAT SEBUAH PERJALANAN YANG PANJANG.
KECANTIKAN SEBUAH KEHIDUPAN ADALAH
PADA NIKMAT
KEGEMBIRAAN DAN KESEDIHAN.
IBARAT GUNUNG YANG SUKAR
DIDAKI ATAU MUNGKIN
SEMUDAH DENAI UNTUK KITA LALUI"


~ Aliza Elizabeth



Walau apa pun caranya, walau apa pun corak dan warnanya, hidup ini adalah sesuatu yang terlalu indah. Indah dengan ujian, cabaran, dugaan, suka, gembira, duka, sedih dan berbagai-bagai lagi perasaan yang membuatkan ianya menjadi terlalu indah dan menarik jika kita menghayati, merenungi dan mungkin memahaminya.

Tanpa semua perasaan itu, of coz hidup kita akan plain. Mendatar. Tiada corak dan warna. In fact, kosong!

Jikalau hari ini warnanya hitam, mungkin esok lusa berwarna warni, seindah warna-warna pelangi. Kalau hari ini coraknya lurus, mungkin tidak perlu menunggu esok, mungkin sekelip mata bertukar kerinting, berpintal-pintal.

Tapi, yang pastinya hidup ini tetap sesuatu yang teramat indah, walau pedih, walau perih tetapi itu semua hanya sekelumit dari ujian dan dugaaan daripadaNya.

Dan, mungkin juga untuk kita mengetahui inilah realiti keindahan kehidupan. Inilah cabaran yang mencantikkan 'perjalanan' yang kita sedang lalui sekarang.

Bukalah mata luas-luas, pandanglah ke hadapan. Lapangkan dada, bawalah kenangan indah terdahulu, buangkanlah kenangan yang pahit.

Andainya kita tersalah tafsir, of coz kita akan makin tersasar dari redhoNya. Of coz tiada nikmat keindahan yang dapat dirasai.

Kehidupan memberikan kita pilihan. Peluang untuk memilih, so terpulanglah apa yang kita nak pilih. Just do the best yang kita mampu lakukan untuk setiap detik yang kita ada. Bukan bermakna tiada kesilapan, bukan bermakna tiada ujian tapi fahamilah bahawa setiap sesuatu itu sememangnya mempunyai hikmah yang tersirat daripadaNya.

Diulang, perumpamaan yang tersirat mungkin boleh diungkapkan sebegini;


"KADANG-KADANG ALLAH SEMBUNYIKAN
MATAHARI, DIA DATANGKAN PETIR DAN KILAT.
KITA MENANGIS DAN TERTANYA-TANYA,
KEMANA MENGHILANGNYA SINAR.
RUPA-RUPANYA ALLAH NAK HADIAH KITA PELANGI
YANG INDAH BERWARNA-WARNI"



Mengakui kebenarannya sudah tentulah melalui kesyukuran yang dipanjatkan ke hadratNya, dengan berkongsi kebaikan dan kemudahan yang dikurniakan kepada kita, if tidak banyak mungkin boleh sedikit, jika bukan tenaga mungkin boleh berdoa.



Sekadar peringatan dan renungan.

Nobody does it better, nobody is perfect.










No comments: