TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

2

'BLuEs UNTuk aKu'

created by : Aie



Terasa lama betul aku kat sini.
Bergerak pantas memenuhi janji demi seteguk air dan sesuap nasi. Hingar-bingar dan dalam bingit kota yang menjanjikan seribu erti.

Kat sini 'peluang' orang jadikan bahan rebutan. Tak ada ruang nak berlengah walaupun tengah tercungap mengah. Udah macam rutin kat sini, kena pandai-pandailah sesuaikan diri.

Kat sini, burung merpati lebih rela disangkar diri daripada mati kebulur atas bumbung besi. Memang keadaan betul-betul mencabar diri. Yang mana intan, yang mana kaca... terpulanglah pada budi pekerti.

Tak ada sebab nak salahkan keadaan dan keadaan memang tak pernah bersalah. Memang takut. Memang cemas. Kalau diperati dari dalam diri, keadaan sebenarnya seimbang... Perkara baik, perkara buruk sama naik. Keputusan ada kat kepala masing-masing...

Ikut hati mati, ikut nafsu lesu. Memang banyak perkara yang perlu dirisaukan kat sini. Cuma batasnya 'engkau siapa aku siapa'.

Seperkara yang cukup aku sedar...

Kat sini, kalau tak dikawal diri... cukup mudah membenci dan dibenci. Memang perkataan 'peluang' tak bagi peluang untuk kita berlapang dada.

Aku bukannya nak membenci orang, tapi kadang-kadang tu orang yang memaksa aku untuk membenci mereka.

Huhh... pening kepala otak aku dibuatnya memikirkan otak aku yang tengah pening ni. Aku rasa hari ni adalah hari yang paling sia-sia dalam hidup aku.


*****


Tup.. tup... dah pukul satu pagi, cepat betul masa berlalu. Sampai rumah, motor si Yon tercongok depan pintu, lampu dalam rumah masih menyala. Tak tidur lagi orang tua tu. Dah lama aku tinggal serumah dengan Yon tapi nama je tinggal serumah, nak nampak batang idung masing-masing pon kekadang payah. Dia, subuh-subuh dah keluar. Aku pulak, dah nak subuh baru balik.



"Assalamualaikum."

"Wa'alaikumsalam. Lambat engkau balik hari ni, Sahak."

"Dah makan?", tanya aku.

"Tengok tu, orang tanya lain dia jawab lain.", Yon balas balik.

Borak punya borak dengan Yon sampai tak sedar dah dekat pukul empat. Lama betul aku tak berborak macam ni. Yon masuk tidur dulu sebab besok dia kerja.

Besok pagi Yon kerja...

Aku...

... duduk rumah buat kerja-kerja part-time. Kerja tetap tak ada, bukan aku tak cari, tapi...
aku lebih senang macam ni.

Tak terkongkong, aku memang tak suka terikat dengan sesiapa. Tapi aku tak tahu berapa lama aku boleh bertahan dengan kerja macam ni.

Pelukis bebas macam aku ni memang senang dapat job, cuma kena rajin sikit la panjat tangga, turun tangga sana-sini. Cuma satu aje la yang kena sabar sikit, payment. Dia orang kalau suruh kita buat kerja nak cepat macam ribut, bila time bayar lembab macam siput.

Masuk bulan ni dah tiga bulan dia orang tak settlekan duit aku, maka duit sewa rumah aku pun terkantoi jugaklah.

No comments: