TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

bila mahu makan nasi minyak?


Napa la semua org dok tanya 'bila mahu makan nasi minyak?'. Nasi briyani dorang takmo makan ke? Isk...isk...

Tapi tu la antara soklan-soklan yang kadang-kadang kerap sangat orang tanya,

"Dah ada ke orangnya?"

"Bila lagi nak langsung?"



As usual, kalau aku yang dapat soklan tu, aku buat selamba je, buat bodo je. Dalam Rukun Iman kan dah ada, 'Percaya Kepada Qada' dan Qadar', kena la paham-pahamkan maksud dia. Dah tahu as manusia ni kita hanya mampu merancang tapi final decision tuhan yg tentukan. Kalau dah merancang tu, kebiasaannya ada la usaha, sapa taknak merasa bahagia,kan? Tu pon kaum-kaum kita ni susah nak faham. Tak faham betul aku.


Tapi, apa yang aku nak kongsi kat sini ialah jawapan kepada soklan tu yang aku terbaca dalam Harakah pada suatu ketika.

Bila mahu makan nasi minyak?

Allah kata kalau mati dan jodoh, tidak akan lewat barang sesaat.
Kalau masanya, meskipun tidak sedia, kita akan berkahwin.

Begitu juga jika kita sudah bersedia untuk berkahwin,

tapi kalau belum masanya tetap tidak akan berkahwin.

Sama juga macam mati. Kalau belum masanya,

gantunglah diri tetap tidak akan mati.
Begitulah sebaliknya.




Itu lah antara ayat-ayat yang aku kira leh menjawab soklan favourite kat atas tu. Actually kita kena la faham, kadang-kadang bukan kita tak berusaha, cuma belum masanya.

Simple je kalau kita semua memahami. Tak gitu?


'Everything happens for a reason'

2 comments:

Anonymous said...

ermm..suma org suka tanya soalan ni..TENSION..lbih2 lg bg org yg dh kawin,ska tanya soaln pd si teruna n dara..mentang2 diaorg dh kawin kn..pdahal kita relaz jer..cool jer..tp bila kerap ditanya..ada perasaan..mcm..tension..n sedih..mulalah nk beremosi n kuar persoalan.." nape nasib aku x sebaik dia"..bial dh kawin nnti tanya psl ank plak kn..so tahlh smpai bila..itulah kitaran hidup manusia..
(suzie)

Day Dreamer said...

hi ano (suzie),

erm..tu la yang dah melekat n jadi resam kt org-org kita. bukan tk paham tapi saje buat tk paham.sabar jee laaa...