TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

thing i'll never say

Happy Deepavali

untuk mereka yang merayakannya.

*****

A Piece of Sumtin


Ermm...after all, banyak sangat menda yg kita fikir, kita lalui and hadapi setiap hari.Kadang-kadang letih jugak la dok nak mikir semua tu, macam-macam ada nak dipikirkan. Tapi apa apa pun sebenarnya semua tu la yang mendidik kita dan mematangkan kita, kan?

' Hidup yang entah manalah panjangnya ini cukup buat kita untuk berfikir sesuatu tentang sesuatu. Aku bukannya seorang pengkaji juga bukan seorang filosoper cuma seorang hamba yang bernafas dengan izinNya dan entah selang beberapa saat nanti nafas aku juga terhenti keranaNya. ' - Koleksi Blues Untuk Aku.

Itulah kot yang kita panggil 'pengalaman', ye tak?

Pengalaman dalam kehidupan, yang pada aku bukan sekadar mengajar kita untuk selalu menang dan tak boleh gagal. Seeloknya kita didiklah diri kita agar belajar dari semua pengalaman samada yang kita lalui sendiri, perati orang lain, dengar pengalaman orang lain tentang bagaimana nak mengatasinya kerana kadang-kadang kegagalan tu merupakan pengajaran untuk kita terus berusaha dan memperbaiki diri. In short, setiap sesuatu yang berlaku ada hikmahnya la. Ada reason dia.

Aku selalu sangat baca, dengar org dok cerita and tanya,

" napa kita takleh dapat apa yg kita nak?'

" napa aku tak berjaya macam org lain?"


" napa menda and orang yang kita sayang akhirnya hilang dari kita?"


" kenapa aku je yang asyik kalah?"



Banyak soklan-soklan yang sewaktu dengannya yang selalu aku dengar. Dulu mebbe aku pon pernah rasa and tanya semua soklan tu kot pada diri sendiri. Tapi, as life goes on kita patut dewasakan diri kita dengan membenci kegagalan kalau kita tidak mahu kalah. Jangan sesekali mengaku kalah selagi belum ada pemenangnya.

' Everyone has some fear.
A man who has no fear belongs in mental hospital.

Or on special teams.'
- Walt Michaels.

Pesan kat diri kita, kadang-kadang bila kita tak menang, bukan kerana kita ditakdirkan untuk kalah, cumanya mungkin kita tidak melengkapkan diri sepenuhnya sebelum memulakan sesuatu perjuangan. So, aku rasa kalau kita berlapang dada dan berfikir secara positif, kita takkan stress kot. Just make it simple! Peluang kan sentiasa ada di mana mana.

' Winning isn't everything. It's the only thing.'
- Vince Lombardi.

Biasanya mereka yang selalu merasa kemenangan akan takut pada kegagalan; yang kaya raya akan takut pulak pada kemiskinan. So, jadikan kelapangan cara kita berfikir tu sebagai satu sifat yg flexible dan menjadi kekuatan untuk kita supaya tidak mudah rapuh dalam menjelajah hidup ini.

' More important than victory is effort.
At the center of effort is courage,

in games and in life.'

- Anonymous

Tapi, itu lah kehidupan. Kehidupan yang mencipta pengalaman supaya kita mengambil ikhtibar, berfikir kenapa dan mengapa supaya kita menjadi lebih tabah, lebih kuat serta lebih gigih untuk berusaha. Ianya juga mengajar kita supaya bersyukur. Tidak ada persoalan kenapa orang lain boleh dapat dan kenapa kita tidak dapat. Hakikatnya, memang kita tidak boleh dapat semua menda yang kita nak. Kalau kita fikir elok-elok, kita akan tahu jawapannya.

'Sometimes, something is just not meant to us.'
-Anonymous

Cubalah bertanya pada diri kita, nak ke kita jadi seorang penakut tapi kaya? Atau, seorang yang berani tetapi miskin? Jarang kita dapat semua yang kita impikan, so lengkaplah diridengan segala ilmu dan amalan yang baik-baik agar kita tak gagal dalam mencari jawapan pada soklan-soklan kehidupan. Agar kita lebih yakin dalam membuat keputusan dan menentukan arah kehidupan.

'Kadang-kadang ALLAH sembunyikan matahari,
Dia datangkan petir dan kilat.
Kita menangis dan tertanya-tanya kemana
menghilangnya sinar.
Rupa-rupanya,
ALLAH nak hadiahkan kita pelangi yang indah.'

1 comment:

Anonymous said...

scara amnya kita memahami suma yg diperkatakan..rezki,ajal ,maut suma di tgn tuhan..kita kena ingat akan rukun iman yg ke 6..qada' n qadar..suma tu kita tau..tp secara realitynya..bila kita berdepan dgn manusia lain..family, sedara-mara, kwn2..ia tidak semudah yg di fikirkn..di dlm masyarakat kita sendiri, setiap perkara akan diperkatakn..akan kita hadapi..so kita akan beremosi secara semulajadi bila kita berhadapan dgn perkara2 yg menyedihkan..nape kita x dpt aper yg org lain dpt..nape nasib kita x sebaik dia..
suma tu kita akan tanya diri kita..itu semulajadi..nak x nak..ia akan ttap mnjadi persoalan pd diri kita..sbyk mane kita dgr nasihat org, pakar motivasi, mgkin akan dpt meredakn pergolakan dlm diri kita..tp kdg2 itu hanya untk sementara..kita akan kembali beremosi bila masalah kembali..so sampai bila..bagaimana..itu diluar pemikiran kita..yg pasti kita akan berdiri dan akan terus menghadapi dgn setabah n sesabar yg mungkin..itu saje yg mampu..berdoa minta dikuatkn iman..(suzie)