TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

selamat menyambut tahun baru

1430H & 2009M



1 .... 2 .... 3 .... 4.... happy neu year 2009 ..... waktu ni bunga api pon memercikkan cahayanya kat serata KL. Mebbe tempat lain juga, macam sebelum sebelum ni juga. Takda bezanya pon.


Bye-bye 2008, Selamat datang 2009!


Itu je kot yang boleh untuk gambarkan kedatangan tahun baru 2009 yang akan datang. Anyway, mungkin macam tahun tahun sebelum ni semua orang pakat nak setkan azam baru, sibuk dok tanya kawan kawan ,"apa azam ko tahun ni?".

Dalam pada tu ada juga yang sedar, macam mana la nak setkan azam baru sedangkan azam yang lepas pon lom terlaksana. Yang nak berenti merokok pon satu hal juga, azam nyer membuak buak, nak berenti merokok lagipon harga rokok dah mahal, alih alih sama juga. Itu yang kadang kadang bila kita bertanya tentang azam ni ada juga yang berkata,

"Entahlah, perlu ke membuat azam baru tiap tiap tahun sedangkan azam tahun lepas pon belum tertunai?".

Mungkin agak sesuai kot kalau cuba cuba tengok dan toleh ke belakang kejap, semak balik pada tahun yang lepas tu apa yang kita tinggalkan dan apa yang telah kita capai? Mana la tau kalau kalau kita masih kat takuk yang sama, serupa dan tak berubah. So, boleh juga kita cuba untuk baiki diri kita ke tahap yang lebih baik. Recharge diri - rasanya itu yang lebih bagus kot.

'The breeze at dawn has secrets to tell you.
Don't go back to sleep'

- Jalaluddin Muhamad Rumi -

Dah tak jauh dah untuk kita tinggalkan 2008 ni. Harap harap bila kita bangun pagi pada 1 Jan 09 nanti kita akan lebih bersemangat untuk melakukan sesuatu walaupun tiada azam yg khusus kerana keazaman untuk melakukan sesuatu tu sebenarnya bukan satu tradisi apabila menjelang tahun baru sahaja. Azam itu sebenar ialah cita cita dan keinginan untuk melakukan sesuatu yang lebih baik, perubahan, peningkatan yang perlu ada setiap masa, setiap hari dalam hidup kita ni. Apalah ertinya azam itu jika ianya sekadar hiasan sahaja.

Perlukah kita bercerita tentang nak buat azam itu, azam ini jika apa yang diazamkan tu tak berlandaskan kepada realiti dan kemampuan diri?

'When you make a mistake, don't look back at it long.
Take the reason of the thing into your mind and
then look forward.
Mistakes are lessons of wisdom.
The past cannot be changed.
The future is yet in your power.'

Moralnya, selain daripada membuat azam baru yang lebih menjurus kepada materialistik dan kemewahan, ada baiknya juga tengok tengok sekali lagi kalau kalau kita telah terlupa atau terabai apa apa yang perlu dalam hubungan kekeluargaan, why not kita cantumkan dan baiki retak retak kecil yang mungkin ada. Why not kita luangkan masa yang lebih untuk mereka mereka yang kita sayangi. Walaupun susah, walaupun kita kata orang tak memahami keadaan kita, yang sebenarnya pilihan kat tangan kita sendiri. Nak atau tak nak!

'Bila anda bangun pagi, ada dua pilihan yang mudah.
Tidur semula dan mimpikan yang indah-indah ATAU
bangun dan kejar impian sebenar anda.'

Pilihan kat tangan kita - saya, anda dan orang orang lain.

Islamic Greeting Card by Alhabib. Visit al-habib.tripod.com for more greeting cards like this!

Apapun, sebenarnya petang ni dah bermula pengisian kita untuk menyambut tahun baru,
mudah-mudahan tahun Hijrah 1430 yang menjelang tiba petang ini akan membawa rahmat dan kebahagiaan buat kita semua. Jangan lupa menutup tahun ini dengan doa dan beristighfar dan membuka tahun baru juga dengan memanjangkan doa dan memohon kesejahteraan serta pemeliharaan DIA yang Esa.

Islamic Greeting Card by Alhabib. Visit al-habib.tripod.com for more greeting cards like this!

Selamat menyambut dan menghadapi 1430H dengan
semangat yang unggul, mantap dan hebat!


Islamic Greeting Card by Alhabib. Visit al-habib.tripod.com for more greeting cards like this!

Selamat Menyambut Awal Muharram!

2 comments:

farra Jasmin said...

epi new year....same je sebenarnye cam hari len....cume umur la bertambah....kalo tahun baru, azam baru, xguna gak...kalo pemikiran masih tahap lama....tgok jela, zaman skang, xmacam dlu....especially ank muda...ketagih sgt dgn kehidupan moden, sambut ntah macam2 gaya...merempit, meyepah, buang sampah, mabuk....bape bulan akan dtg buang ank plak....ish3...sedarlah....amik iktibar negara2 islam yg tgh bergolak...mknn xde, hiburan apetah lagi, bedilan boom la hiburan....thun baru xbermakna bagi mereka...jgn bila dah tsunami datang, bencana menimpa bru nak sedar...

Day Dreamer said...

FJ,

hmm....luas pandangan awak ni kan?
bagus la kalau awak terkategori alam kumpulan anak anak muda yang mempunyai kesedaran camni.
at least one day kita ada sorang lagi anak muda yg mempunyai kesedaran dan bertanggungjawab, tapi jangan cakap je....