TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

bahagia letaknya di hati...

...di hati kita, yang mencarinya



Tentang Sesuatu

Time baring-baring, teringat plak tentang sesuatu. Korang pernah tgk kapel yang berjalan jalan kat sekeliling korang esp waktu korang pegi shopping ke atau gi mana ke? Apa yang korang pikir ekk? Actually waktu lepak-lepak kat satu kedai mamak, aku pernah juga dengar ada satu kapel (pompuan dua dua org) bisik bisik tentang satu kapel lain yg sdg makan sama kat restoran mamak tu.

Penilaian

Menilai seseorg melalui paras rupa atau fizikal tubuh badan adalah sumtin yang tak berapa sesuai kot. As aku pnh tulis, aku rasa kecantikan seseorang tu adalah salah satu benda yg subjektif, yang mana mungkin seseorang tu cuma cantik pada mata kita, tapi pada mata org len adalah sebaliknya. Aku terdengar kapel yg kat sebelah aku tu berbisik;

"Mamat tu hensem la, macam Fahreen la...tapi aweq dia tu takde la cantik sangat, rendah dan berisi sket. Blabla..blabla...potpetpot pet..pet..."

Kadang-kadang tak paham juga aku, napa la nak nilai org tu, kapel tu sesuai ke tak? Tu bukan kerja kita kot. Kita ni sapa? As long as dorang sama-sama bahagia, sama-sama happy, bia la n doa lah untuk kebahagiaan dorang. Tu kan ke basic dalam life - saling melengkapi!

Dalam hidup ni, banyak menda yg kita tak nampak, ada yang terang dan nyata, ada yang tersorok. Kadang-kadang apa yang kita nampak tu, tak semestinya sama dengan apa yang kita fikirkan. Kadang-kadang kita cakap benda yang tak sepatutnya kita luahkan walaupun kita ikhlas merasai perasaan tu. Mungkin kita cakap pada orang yang salah? Atau pada masa yang tak kena? Atau kita mmg tak munasabah?

Balik pada cakap-cakap kapel tadi, actually cantik ke tak sebenarnya setiap orang ada penilaian sendiri. Ada org rasa mata yang bulat dan bulu kening yang lebat serta bulu mata yang lentik tu cantik, ada org suka tgk hidung dan macam macam. Ada yang suka tgk senyuman manis seseorang tu, mebbe menyenangkan hati. Ada jugak, mungkin ramai sebenarnya yang pilih budi pekerti dan hati yang murni sebagai ciri ciri yang dilihat sebagai kecantikan seseorang, sebabnya fizikal seseorang boleh berubah bila bila masa saja pastinya. Keluhuran budi dan kejujuran hati tu akan dikenang serta menjadi faktor mengekalkan bahagia dalam perhubungan.

Sebenarnya

Tapi tu la, sebagai manusia yang berperasaan, berkeinginan, bernafsu kadang-kadang kita terlupa, kita cuai n mebbe kita tamak. Itu mmg antara sifat yang ada pada diri kita manusia. Lelaki la yang nyata sangat sangat tu, too obvious! Tapi takde la semua lelaki macam tu, mana yang boleh kawal diri tu, bagus la.

Itulah, sebenarnya aku cuma nak tulis pasal org nilai org lain secara fizikal tu, mungkin aku pon pernah ada dan buat macam tu sbb aku pon manusia yang tak pnh lari dari salah dan silap. Mebbe nampak macam alasan, tapi itulah hakikat.

Kalau kita nak pilih sapa sapa as pasangan, kawan baik or apa apa, kalau la boleh jgn la tgk pada fizikal je. Buatlah sesuatu tu seikhlas hati. Fizikal tak menjamin dia sorang yang baik atau buruk, yang penting kenali dalaman seseorg tu. Tak salah kalau kita menyayangi kawan kita as saudara kita, kan?

Mebbe korang pon leh tegur aku kalau aku tends to buat sumtin yang macam tu. Kan bagus?

Ingatkan Aku

As manusia, kadang-kadang kita terlalu banyak bercakap benda yang tak sepatutnya kita cakapkan, walaupun ianya benar. Tanpa sedar, kadang kadang kita lukakan, kecewakan hati -hati yang lain.




No comments: