TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

CINTA ITU PENAWAR!

Cinta boleh disamakan ngan penyakit yang mengganggu perasaan..cinta juga adlh ubat untuk meredakan perasaan yg sukar digambarkan..


Tapi kan..ramai yg cakap hubungan cinta tak selalunya berada di tahap 'bunga-bunga yg berkembangan'.

Aku ada terbaca 1 buku dari pakar psikiatri from UK..katanya 'kimia cinta' dlm tubuh seseorang akan mengering dalam tempoh 18 bulan usia percintaan...

Ketika kita jatuh cinta, otak kita neh sebenarnya memproduktifkan sejumlah 'zat kimia' yg mengasyikkan...tp setelah 18 bulan berlalu, hormon cinta tu smakin berkurangan hingga ianya mula mengering dan perasaan ghairah hilang..

Hormon cinta 'phenylethylamine' (PEA) dan 'oxytocin' yg merembes dlm badan seseorang itu boleh membuatkan rasa cinta cepat merebak...huhu maknanya kalau berlebihan sama la jugak cam kita amik ubat berlebihan or terlebih dos..


But, kalau usia percintaan lebih dari 18 bulan, tubuh akan menerima 'kimia cinta' lain iaitu hormon 'endorphins' yg akan membuatkan kita lebih tenang dan happy. hah pada tahap neh, kita akan mempercayai perasaan kita sendiri, baik secara psikologi dan biologi. smakin kita setia pada pasangan, semakin kebahagiaan tuh akan terasa kerana semakin banyak hormon 'endorphins' dihasilkan.