TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

20 - 'BLuEs UNTuk aKu'

created by : Aie


Tup-tap-tup-tap,

Dah dekat seminggu lebih aku mengadap kerja. Kejap kat rumah, kejap kat ofis si amoi tu. Hari ni pulak kena pegi ofis dia lagi. Hmmm.... dah terlangsung nak ke sana karang singgah K.L ronda-ronda kejap pun best jugak. Aku suka perati gelagat orang , boleh terhibur sambil terfikir K.L memang cepat berubah. Dalam masa sebulan je macam-macam projek jalan. Bangunan tu naik, menara tu terpacak. Shopping complex toksah cerita la, tak cukup jari tangan sama jari kaki nak kira. Dah melambak-lambak! Secara tak langsung makin banyak le tempat nak lepak-lepak.

Lepak? Ishh...isu sensitif ni, terpulanglah......bergantung pada niat. Biasa le, bila timbul satu isu, mesti ada pro-kontra. Tapi yang paling susah hati, mak bapak le! Maunya tak...kalau dah duduk ramai-ramai tu macam-macam boleh jadi. Tu yang budak-budak pun dah ramai yang pakai handset tu. Senang orang tua nak contact.

Senang dari segi material tu mungkin jugak aku rasa. K.L senang buat duit, asal ada kemahuan semua boleh jalan. Halal, haram, semua bisnes orang kat sini buat. Kadang-kadang tu kecewa jugak, duit bagi anak bini makan. Mana yang ingat tuhan tu.... Alhamdulillah...



Bukan niat aku nak cerita buruk pasal kotaraya yang tengah membangun ni, cuma aku rasa sedikit terusik dengan apa yang aku tengok sekarang. Memang betul mak bapak sibuk cari duit untuk stabilkan ekonomi sendiri.... tapi, budak-budak kat rumah macam mana? Tengok muka mak bapak pun 2 jam sehari...

Bila ada 'time' nak dengar masalah anak-anak? Aku kesian tengok budak-budak bohsia-bohjan... Kalau tanya apa problem diorang, mesti jawapan yang sama kita dapat,

"Boring duduk rumah, emak abah bukan nak ambik pot!"

Orang kita memang suka mengkritik tapi berapa kerat sangat yang nak cuba dekat dan ambik hal dengan diorang.

Budak, kan macam kain putih. Pandai kita canting dia, lawa la jadinya. Tapi nak salahkan mak bapak pun tak boleh jugak. Dia orang siang malam kerja semata-mata untuk anak-anak. Sampai satu tahap, bila dah dewasa, bila dah matang, patutkah kita terus-terusan menyalahkan emak-bapak?

Entah laa... pikir le sendiri.....

No comments: