TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

11

'BLuEs UNTuk aKu'

created by : Aie


Penting benar bunyinya tu. Jarang emak aku buat benda-benda emergency macam ni. bagus jugak. Lama dah rasanya aku tak balik kampung bawak tangan kosong je, segan aku. Walaupun orang tua sebenarnya tak berapa harap sangat duit kita tapi sikit sebanyak kita sebagai anak patut ringan-ringankan beban diorang. Ceh, ceh, ceh... anak mithalinya aku!!

Bila tengah sunyi-sunyi macam sekarang ni, terbayang-bayang kelibat emak aku. Semenjak abah meninggal dunia dua puluh tahun yang lepas, emak akulah yang berperih-jerih mencari rezeki untuk kami tiga beranak. Macam-macam kerja dia buat, cari duit untuk aku dua beradik. Aku pulak masa zaman tu punyalah kuat makan.

Pernah ada suatu hari tu emak tempeleng muka aku pasal aku kata nak berenti sekolah, nak sama-sama tolong emak cari duit untuk kami. Birat tempeleng dia tu sampai hari ni aku rasa.

"Tulang empat kerat Tuhan bagi kat aku ni masih kuat lagi. Selagi tak reput, selagi tak patah, biar ibu yang cari duit. Kamu dua orang sekolah pandai-pandai, nanti esok boleh bela nasib masing-masing. Kalau nak tutup pun mata ibu ni, biarlah hendaknya kamu orang dah habis sekolah. Dah dapat kerja bagus. Dah boleh urus masa depan masing-masing."

Teringat-ingat suara dalam emak aku tersusun tegas sambil mata dia berkaca pilu.


Kampung Jabi, Segamat, Johor. satu masa dulu kat laman ni la tempat aku main pasir, tempat aku main hujan dan tempat aku kena libas dengan tali pinggang pasal main kedua-dua permainan tu. Bestnyaaaa....

Arwah abah aku memang tegas, tak banyak cakap. Sesuai dengan personaliti dia sebagai seorang tentera. Kalau dia kata jangan tu, jangan la. Toksah la nak memandai-mandai kata boleh.
Arwah abah didik aku sama macam dia latih rekrut-rekrut askar. Hidup aku ketat dengan displin. Cuma aku bertuah sikit pasal tak kena pumping tiap-tiap pagi.

"Orang lelaki mesti tegas, mesti disiplin sebab satu hari nanti dia akan jadi pemimpin. Tak kira di tempat kerja atau pemimpin keluarga dan yang paling penting jadi pemimpin untuk diri sendiri."

Dalam betul ayat-ayat tu. Boleh ke aku jadi pemimpin, dalam keluarga aku yang tak keruan sekarang ni?

No comments: