TERIMA KASIH ATAS SOKONGAN KORANG

7


'BLuEs UNTuk aKu'

created by : Aie


'Kindness is a language the dumb can speak and the deaf can hear and understand'

Pagi ini merupakan pagi yang paling indah untuk aku. Lebih dari pagi-pagi yang biasa sebelum ini.

Aku dah terbangun sebelum jam buruk tu bangunkan aku. Semangat untuk bekerja membuak-buak. Al-maklumlah, si amoi tu nak berbincang dengan aku pagi ni.

Aku pun kadang-kadang kurang pasti sama ada aku seronok dapat kerja yang amoi tu tawarkan atau... Aku sendiri yang seronok sangat nak jumpa amoi tu. Hehh!

" Ni semua manuskrip dah saya siapkan. Awak bacalah dulu kat rumah... dapatkan feel dia sikit-sikit", amoi tu hulurkan hasil kerja dia kat aku.

"Berapa lama awak ambik masa buat cerita ni?"

"Lama dah. Saya buat sikit-sikit."

Sambungnya lagi, "Since masa saya di college lagi. Awal tahun ni baru dapat habiskan. Maklumlah, buat pun masa tengah free. Itu pun kalau mood ada."

Tak pelat langsung! Aku agak amoi ni mesti ada mix punya ni. Lancar semacam aje bila bercakap. Tak puas hati betul aku dibuatnya.

Kagum... kagum... takpe.

Kita cungkil rahsia macam mana dia boleh terer sangat ni. Korang tengok 'ehh.

"Awak selalu campur dengan budak melayu ke?", aku tanya dia.

"Kenapa? Tak boleh ke?"

"Takde la..."


"So?"


"Bahasa Melayu awak macam orang Melayu... Tak macam orang Cina cakap Melayu."

"Pelik sangat ke?", dia tanya aku balik.

"Awak orang Melaka, ke?", aku tanya dia lagi.

"Taklah... Saya orang Kelantan..."

Ohoo.... no wonderlah fasih sangat. Orang kata , orang Cina Kelantan memang macam tu. Yang makan pakai tangan pun ramai. Orang kita aje yang tak ramai boleh cakap Cina (termasuk aku le tu!) Rugi betul, kan?

No comments: